Posted on

Display: Geen doel, maar een belangrijk middel

0

Het inzetten van een display is een prima middel. De reden hiervoor kan divers zijn.display-leeg

Je wil graag de attentiewaarde verhogen van je product en een hogere afzet realiseren. Vooral na de display actie moeten de herhalingsaankopen stijgen. En dat is het doel van deze promotionele actie.

Een belangrijk doel van een display  is om meer consumenten kennis te laten maken met je product.

En bij een product introductie kan de display helpen in de communicatie met de (nieuwe) consument.

Maar het ontwikkelen van een display actie vergt een forse investering. In geld, tijd, voorbereiding en creativiteit..

 

Bij veel fabrikanten gaat het fout in de voorbereiding, de uitvoering, en de planning.

Wat zijn de meest voorkomende valkuilen?

-De display is niet geplaatst op de winkelvloer. Of zelfs maar half opgebouwd.

-De display staat op een verkeerde plaats, en niet in lijn met de routing van de winkel.

-Lege of half lege displays.

-De display wordt niet onderhouden en bijgevuld.

-Er liggen ‘vreemde’ producten in de display, in het ergste geval zelfs van de concurrent !

-Het Actie element  is niet gecommuniceerd op de winkelvloer.

 

-En..    * Er is geen succesvolle opvolging van de display activiteit.

* De verwachte stijging van de herhalingsaankopen wordt niet gerealiseerd.

* Het beoogde resultaat is niet gehaald.

 

Al met al wordt het dan toch een lastig gesprek met de inkoper van de retail organisatie over de voortgang en de rol van je product binnen de category.

 

 

Wil je ook meer succes halen met jouw display activiteit ?

Foodactief  helpt je hierbij. En zorgt voor een gedegen kwalitatieve ondersteuning. Voor, tijdens, en na de display actie.

Want een display actie  is geen doel maar een middel om je product goed te verankeren binnen de category.

 

Dus tijd voor actie!

 

Servus,

Johan

Posted on

TRENDS IN FOOD 2018

0

 

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen en trends voor Food in 2018 ?tomatentros

Allemaal zijn we benieuwd wat 2018 ons gaat brengen, en welke strategische en tactische beslissingen we moeten nemen. Een tipje van de sluier…

 

Trends in 2018.

  • De populariteit van de ‘oude’ landen neemt toe. Frankrijk was altijd het meest geliefd als vakantie bestemming. Duitsland staat nu op nummer 1.
  • Producten van Duitse origine worden her-ontdekt. Zoals de Spätzle, Schinken, Bauernbrot en Duitse wijnen.
  • De ‘Klassieke keuken’ komt terug; inclusief de kook technieken.
  • Kruiden en specerijen zijn de nieuwe natuurlijke smaakmakers.
  • BBQ -en doen we gewoon het hele jaar. In onze buitenkeuken grillen we grote stukken vlees.
  • Gaan we uit eten of ontvangen we gasten? Dan komen er grote schalen met diverse verse producten op tafel.
  • In de horeca bestellen we alleen het aantal gangen en we laten ons vervolgens verrassen door de gastheer.
  • Het ‘Ambacht’ krijgt nieuwe betekenis voor zowel de retailer als de consument.
  • Vet mag. Het is lekker en gezond
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
  • Streekproducten krijgen een Story –Telling verhaal.
  • Food vakanties zijn helemaal hip. We laten ons tijdens een korte trip volledig informeren over de mooiste producten uit de streek, gecombineerd met een bedrijfsbezoek en proeverij.
  • De zee wordt de nieuwe landbouwgrond. Zeewier gaat zout vervangen.
  • We kopen producten waar we ‘vertrouwen’ in hebben;
  • Biologisch wordt een bewuste keuze.
  • Krokant is de nieuwe smaakbeleving.
  • Store Checking geeft ons de nodige extra informatie over wat er op de ‘vloer’ gebeurt. Het is de nieuwe techniek van kwalitatief marktonderzoek.

 

Met smaak gemaakt !

 

Servus,

Johan

Posted on

‘VERS’ = WAARDE toevoegen

1

waarde-toevoegenDe krant en brood zijn de enigste dagverse producten. Ze worden na het productie proces iedere dag opnieuw aangeleverd en gepresenteerd voor de verkoop. Op het eind van de dag hoort het dynamische schap ‘leeg’ te zijn. Tenminste als alles goed gaat. De rol van ‘VERS’ neemt de laatste tijd sterk toe. Ook zijn de product groepen die onder vers vallen uitgebreid doordat de definitie van vers door de jaren heen is bijgesteld.

Vers behoort tot één van de eerste levensbehoeften. Consumenten gaan gericht op pad om hun aankoop te doen. Voor brood doen zij dat gemiddeld 2,3 keer per week. En wat kopen zij dan. Dat ligt geheel aan het moment in de week. Aan het begin van de week zal het meer gaan om commodity aankopen terwijl in het weekend de aankopen van een totaal andere aard zijn. Het verwen moment speelt dan een belangrijke rol. Overigens geldt dit voor meer productgroepen zoals vlees, groente, vis, kaas en zuivel.

Hoe weet je nu de consument naar je toe te trekken? Onderscheidende producten spelen daarbij een cruciale rol. Het kan daarbij gaan om het productaanbod zelf, maar voor de consument zijn 3 factoren van het grootste belang; Kwaliteit, Prijs en Smaak. Maar…
Met alleen een perfecte presentatie ben je er nog niet. De producten laten proeven overtuigt 80% van de consumenten om over te gaan tot aankoop. Tijdens een proeverij speelt het instrument ‘prijs’ een ondergeschikte rol. Proeven is beleving en een promotie instrument waar nog veel meer uit te halen is. En ‘lekker proeven’ kan alleen met VERS.

Als je het goed aanpakt kan vers een onderscheidend thema worden. En daardoor de consument naar je toe trekken en tevens aan je binden. Graag vertel ik je meer over de fijne kneepjes om VERS tot een succes te maken. Elke dag opnieuw!
Met smaak verkocht!,

Servus,
Johan

Posted on

Trend in Food: Less is more!

0

img_0026Bijna de helft van de Nederlandse consumenten volgt een dieet! In dit dieet is consumptie van bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten beperkt of verboden. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoekbureau Nielsen.

Een meerderheid van de Nederlandse respondenten zegt, ten aanzien van ingrediënten, de prioriteit te geven aan een ‘terug naar de basis’-aanpak. Men wil simpele ingrediënten en minder kunstmatige of voor- bewerkte voedingsmiddelen. De fabrikant die deze trend weet te vertalen naar een succesvol concept heeft een hoog potentieel in handen.

Bij deze opkomende trend in Food gaat het om producten met een ingrediënten declaratie waarop maar een paar posities te lezen zijn. Oftewel: kort en duidelijk. Dus geen lange opsomming van ingrediënten die haast niet meer op het etiket passen. Je ziet in de winkel steeds vaker consumenten die aandachtig staan te lezen op het etiket. Wat zou het toch mooi zijn wanneer je de ingrediënten declaratie uitvergroot op de verpakking en dit tot een U.S.P (Unique Selling Proposition) maakt van je product! Bijvoorbeeld: “Gemaakt met dank aan de natuur, onder toevoeging van vakmanschap en liefde”.

Moet je nu gelijk een traject van productontwikkeling starten? Welnee, deze producten bestaan al decennia lang. Alleen zijn ze in de vergetelheid geraakt……

Met smaak gemaakt!

Servus,

Johan